Martorell, 31/05/2016. Pigmenty, aluminium i mika to podstawowe składniki wymagane do stworzenia nowego lakieru. Łącząc je można wykreować najróżniejsze barwy, jednak tylko 12 z nich trafi do palety nowego modelu.

Wszystko jest starannie zaplanowane. Przed przystąpieniem do pracy nad nowym modelem, zespół SEAT Design uczy się podstawowych cech, jakie musi zawierać sam samochód i jego lakier. “Mniejsze modele mogą posiadać jasne barwy, bardziej jednolite, a większe skłaniają się raczej ku ciemnym odcieniom” – mówi Jordi Font z Działu Projektowania Kolorów.

Kolejnym przykładem jest docelowy Klient: “Kolory, które są jasne i śmiałe są bardziej odpowiednie dla młodych ludzi, podczas gdy dojrzali klienci preferują bardziej wyszukane odcienie”. Podobnie, jest z charakterem samochodu: “Sportowe auta nie posiadają takiego samego wachlarza kolorów jak SUV-y, które wymagają barw bardziej inspirowanych naturą.”

Klimat danego kraju i kultura również odgrywają ważną rolę przy podejmowaniu decyzji o kolorach samochodu. Niemniej jednak trzy odcienie, które nigdy nie zawodzą, to biały, czarny i szary. To najbardziej popularne kolory w Europie.

Oprócz tych czynników, wybór koloru jest również wynikieminformacji, które pozyskiwane są z wielu badań i analiz. Dział Projektowania Kolorów prognozuje trendy barw na trzy lata w przód, sugerując się m.in. modą i architekturą. Samo laboratorium, gdzie spotykają się chemicy i designerzy, do każdego wykreowania nowego koloru zużywa ponad 100 preparatów i 1000 litrów farby. Ten wysiłek jednak się opłaca, ponieważ często kolor jest  kwestią kluczową w podejmowaniu decyzji o zakupie samochodu.

Według Jordi Font spośród wszystkich kolorów zawsze jest jeden, który ma szczególne znaczenie dla danego modelu - reprezentuje on swego rodzaju “deklarację” . W przypadku SEAT-a Ateca jest to energiczna pomarańcz Samoa Orange. Inspiracją dla tego lakieru był “dom” marki: “Barcelona jest idealnym miastem do oglądania wschodu słońca, ponieważ leży na wybrzeżu. Pomarańczowy odcień na horyzoncie to magiczny moment w ciągu dnia, który próbowaliśmy uchwycić”.

Właściwy kolor jest niezbędny, gdy chcemy wprowadzić emocje do samochodu. Dzięki niemu każdy kierowca chce być widziany na drodze. Jordi Font twierdzi, że “na świecie jest tyle kolorów, ile charakterów, a każdy z nich jest po to, by go przeżywać i odczuwać”.