04 stycznia 2017

SEAT świętuje 60-lecie istnienia swojej Szkoły Zawodowej. Ośrodek szkoleniowy został otwarty w 1 957 roku, a jego głównym celem było kształcenie młodych specjalistów działających w przemyśle samochodowym. Po ponad pół wieku działalności jej mury opuściło 2 600 absolwentów.

W ciągu ostatnich sześciu lat Szkoła Zawodowa SEAT-a dostosowała się do zachodzących na rynku zmian i wprowadziła wiele innowacyjnych rozwiązań takich, jak np. pionierski system tzw. Podwójnjej Edukacji Zawodowej. Został on oparty na niemieckim modelu z 2012 roku. Program ten łączy w sobie wiedzę teoretyczną i praktyczną, zdobytą podczas pracy w zakładach produkcyjnych SEAT-a. Uczniowie podpisują umowę, która jest ich socjalnym zabezpieczniem, a za wykonywaną pracę otrzymują wynagrodzenie.

O sukcesie Szkoły Zawodowej SEAT-a zdecydował wysoki poziom zaawansowania technologicznego oraz jakość kszałcenia. Obecnie w ośrodku uczy się i pracuje 163 uczniów. Wiceprezes ds. HR, Xavier Ros podkreśla wkład placówki w strategię szkoleniową firmy. „Nasi studenci mają potrójną korzyść: uczą się zawodu, rozwijają swoje umiejętności w rzeczywistym środowisku pracy, a po odbyciu szkolenia, mogą zdobyć upragnioną pracę. Jeden na dwóch uczniów, którzy uczęszczali do Szkoły, jest obecnie pracownikiem SEAT-a, a 11% kadry kierowniczej jest jej absolwentami, świadczy o sukcesie strategii korporacyjnej, która została zastosowana”.

System umożliwia uczniom, po zakończeniu cyklu szkoleniowego, uzyskanie podwójnego tytułu – hiszpańskiego i niemieckiego – w ramach 4 600 godzin kursu, który jest realizowany w ciągu trzech lat. Wykłady i zajęcia laboratoryjne połączone są z praktykami w zakładach produkcyjnych. Studenci pracują pod okiem instruktorów, którzy zostali wyszkoleni przez Niemiecką Izbę Handlową. Szkolenie jest prowadzone w oparciu o niemiecki model i daje wiele przydatnych umiejętności.

Młodzi ludzie są przyszłością firmy. Potrzebujemy osób chętnych do nauki i łatwo przystosowujących się do zmian.

W stale zmieniającym się przemyśle motoryzacyjnym, szkolenia i kształcenie specjalistów jest kluczem do sukcesu organizacji. „Młodzi ludzie są przyszłością firmy. Potrzebujemy osób chętnych do nauki i łatwo przystosowujących się do zmian”,– dodaje Ros. Jako przykład można podać Marca Estapé Martosa, absolwenta Szkoły Zawodowej SEAT-a, który po trzyletnim szkoleniu stał się pracownikiem firmy i został wyróżniony przez Volkswagen Group za swoją wydajność i zawodowe kompetencje.

Pokolenie Millenialsów – metody aktywnego słuchania i nowe metody nauki.

SEAT chce się rozwijać i poprawiać swoją konkurencyjność względem innych firm. Dlatego stara się przyciągnąć do pracy najlepszych specjalistów. Firma przywiązuje szczególną uwagę do szkoleń i podwyższania umiejętności swoich pracowników. Wymaga to wprowadzenia nowych metod nauczania, które zainspirują zespoły do innowacyjnego myślenia.

W ramach tej wizji, firma wprowadziła SEAT Talks – wirtualne miejsce spotkań, w którym pracownicy mogą dyskutować na tematy społeczno-gospodarcze, jak również poruszać sprawy dotyczące ich pracy. Pierwszym wątkiem, który narodził się w tej inicjatywy była digitalizacja. 

The SEAT Apprentice School

SEAT Talks jest wpisane w strategię firmy, której celem jest tworzenie rozwiązań mobilnych dla różnych działów, np. działu HR. W planach jest projekt Tiki-Taka, ułatwiający organizację pracy i dający możliwość dzielenia się informacjami pomiędzy pracownikami.

SEAT postanowił wsłuchać się w głos pracowników reprezentujących pokolenie millenialsów, którzy stanowią aż 24% wszystkich zatrudnionych.

Spośród pracowników wybrano reprezentatywną grupę poniżej 27-go roku życia i zaangażowano ich w warsztaty innowacyjności. Ich głównym celem było zdefiniowanie najbardziej efektywncyh metod pracy, które miałyby zostać w pełni wykorzystane w przyszłości. Najmłodsi pracownicy spółki stwierdzili, że najważniejszą rzeczą w firmie jest jej pełna digitalizacja. A to oznacza otwarcie się na nowoczesne, wirtualne technologie i ich wykorzystywanie w pracy. Niezbędne wartości biznesowe jakie zostały wskazane, to przejrzystość, współpraca, prostota, a także bliska współpraca z liderami, którzy wyznaczają określone cele.

W 2015 roku firma przyczyniła się do rozwoju gospodarczego – stworzyła 90 250 miejsc pracy.

SEAT jest największym pracodawcą w branży i jedną z największych marek w Hiszpanii. W 2015 roku firma przyczyniła się do rozwoju gospodarczego – stworzyła 90 250 miejsc pracy (bezpośrednio i pośrednio) i miała znaczący wpływ na przemysł: dla każdego stanowiska pracy stworzonego bezpośrednio przez SEAT, 6,5 utworzono w Hiszpanii.