Martorell/Jerez de la Frontera, 24/10/2016 r. – SEAT i Aqualia połączyły siły. Wszystko po to, aby zrealizować innowacyjny projekt SMART Green Gas. Jego celem jest uzyskanie ze ścieków odnawialnych biopaliw, które w przyszłości będzie można wykorzystywać w samochodach napędzanych gazem ziemnym. Na początku tej obiecującej współpracy obie firmy zaczęły wykonywać badania pilotażowe w mieście Jerez. SEAT zlecił Aqualii przeprowadzenie w dwóch Leonach TGI niezbędnych testów , podczas których auta będą napędzane biometanem uzyskanym ze ścieków. Wszystko po to, aby zweryfikować poprawność procesu produkcyjnego i jakość powstałego biopaliwa.

Wspólne przedsięwzięcie SEAT-a i Aqualii jest dużym krokiem naprzód, który może w znacznym stopniu przyczynić się do rozwoju gospodarki odnawialnej i budowy miast przyszłości. Ponadto, pomoże hiszpańskiemu sektorowi motoryzacyjnemu w tworzeniu alternatywnych paliw - produkcji odnawialnego, w 100% hiszpańskiego gazu, którego główną zaletą jest zmniejszona, w stosunku do aut napędzanych benzyną, emisja CO2. 

SMART Green Gas stwarza prawdziwą alternatywę dla produktów naftowych i tym samym wpisuje się w strategię SEAT-a i jego zaangażowanie w poprawę stanu środowiska naturalnego. Według wiceprezesa SEAT-a dr Matthiasa Rabe „dzięki współpracy z Aqualią, SEAT stanie się pierwszą marką na hiszpańskim rynku motoryzacyjnym, która zajmie się wytwarzaniem biometanu ze ścieków odnawialnych”. Dr Rabe dodaje, że „wspieranie procesu wytwarzania odnawialnych paliw alternatywnych i tym samym pomoc środowisku naturalnemu to integralna część strategii firmy, która już wprowadziła na rynek samochody napędzane przyjaznym dla środowiska gazem ziemnym”.

Dyrektor generalny Aqualii, Félix Parra wskazał, że firma „pracuje, aby zmienić istniejący paradygmat. Chcemy, aby w przeszłość odeszły rozwiązania, które pociągają za sobą ogromne koszty i zużywają duże ilości energii. Opracowywany projekt Smart Green Gas może potencjalnie prowadzić do produkcji miliona litrów biopaliwa dziennie, co wystarczy do zasilenia ponad 300 pojazdów, np. sieci autobusów, karetek, radiowozów policyjnych czy samochodów dostawczych”

Głównym celem SMART Green Gas jest optymalizacja systemu energetycznego. Dzięki zapewnieniu miastom energetycznej autonomii i wytwarzaniu paliw z własnych oczyszczalni ścieków, bezpieczeństwo energetyczne w państwach UE może ulec znacznej poprawie. Projekt SMART Green Gas dąży do produkowanego lokalnie biopaliwa, które może być wykorzystane w branży motoryzacyjnej. Drugim celem jest wprowadzenia do sieci dystrybucyjnej gazu ziemnego.

Wspierany przez Centrum Rozwoju Techniki Przemysłowej (Center for Industrial Technological Develompent - CDTI) projekt Smart Green Gas jest realizowany przy udziale pięciu partnerów: w tym Gas Natural Fenosa i Naturgas EDP, jak również publicznych organizacji badawczych takich jak Kataloński Instytut Badań Wody, uniwersytety w Gironie, Valladolid czy Santiago de Compostela. Ostatnim podmiotem jest SEAT, który uczestniczy w tym przedsięwzięciu razem z Aqualią.