W latach 80-tych, świat gier wideo stał się bodźcem dla rozwoju wirtualnej rzeczywistości. Obecnie z tej technologii korzysta coraz więcej sektorów, w tym także przemysł motoryzacyjny. Technologia 3D zrewolucjonizowała sposób tworzenia i rozwoju samochodów w ostatnich dziesięcioleciach. W jaki sposób te nowe narzędzia są stosowane w produkcji samochodów?

  • Projektanci z okularami Full HD: Okulary takie pozwalają im „zanurzyć się” w doświadczeniu jazdy, podobnym do tego, jakie przeżyją przyszli klienci. Choć początek projektowania nowego samochodu to zawsze ołówek i kartka papieru, technologia 3D szybko wchodzi do gry. Dzięki temu projektanci mogą nie tylko ocenić aspekty czysto twórcze, ale także inne, bardziej funkcjonalne, dzięki czemu 90% wstępnych szkiców jest wykonalna.

Technologia ta pozwala skrócić czas produkcji prototypów o 30%.

  • 95 000 symulacji 3D dla każdego modelu: Rzeczywistość wirtualna odgrywa istotną rolę na każdym etapie rozwoju pojazdu. W przypadku nowego SEAT Ibiza przeprowadzono 95000 symulacji, czyli dwa razy więcej niż w przypadku poprzedniej generacji tego modelu. Prowadzone są między innymi wirtualne kolizje, dzięki którym przyszłe samochody są bezpieczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Dzięki symulacjom, w okresie około trzech i pół roku, w jakim prowadzone są prace rozwojowe nad nowym modelem samochodu, analizuje się do trzech milionów elementów auta, w porównaniu z około pięcioma tysiącami 30 lat temu.

Podczas prac rozwojowych, na modelach realizowanych jest 95000 symulacji obejmujących do 3 milionów elementów.

  • Skrócenie czasu produkcji prototypów o 30%: Technologia VR umożliwiła zmniejszenie o połowę liczby prototypów, które muszą być fizycznie wyprodukowane przed wprowadzeniem nowego modelu na rynek. Pozwala też skrócić czas ich produkcji o 30%. W odróżnieniu od technologii, z którą mieliśmy do czynienia kilka lat temu, najnowsze narzędzia znacznie przyspieszają wprowadzanie udoskonaleń i podejmowanie decyzji.
  • Ponad 800 obszarów udoskonaleń w każdym modelu: Skrócenie czasu i ograniczenie zasobów niezbędnych w produkcji samochodu ma bezpośredni wpływ na zadowolenie klientów, nie tylko w postaci precyzji wykonania i jakości produktu, ale również w postaci obniżenia ceny końcowej. W przypadku SEAT-a Ateca, przed rozpoczęciem produkcji wprowadzono aż 800 udoskonaleń.

Rzeczywistość wirtualna wykorzystywana jest również do analizy ruchu pracowników na linii produkcyjnej i poprawy ich ergonomii.

  • Zanurzenie się w wirtualnej fabryce: technologie wirtualne zapewniają również możliwość odtworzenia świata rzeczywistego poprzez technikę „zanurzenia się”. Technicy pracujący w Centrum Rozwoju Prototypów, stosując okulary 3D i kilka elementów sterujących, naśladują i analizują ruchy wykonywane przez pracowników na linii produkcyjnej w celu optymalizacji czasu pracy i poprawy ergonomii stanowiska pracy.
  • Salony sprzedaży przyszłości: Wybór samochodu z katalogu wkrótce odejdzie w przeszłość. Dzięki wirtualnej rzeczywistości, klienci będą mogli skonfigurować poziom wykończenia i kolor pojazdu, a następnie, dzięki okularom 3D, poznać efekty dokonanego wyboru. Ponadto będą mogli „zanurzyć” się w wirtualnym świecie i doświadczyć jazdy próbnej bez wyjeżdżania autem z salonu.