Ten samochód powinien, kojarzyć się z osobowością, siłą i prestiżem” - takie zadanie wyznaczył swojemu zespołowi Alejandro Mesonero, dyrektor ds. designu SEAT-a. To była kluczowa wytyczna podczas projektowania nowego, przestronnego SUV-a SEAT Tarraco. Czy da się jednak mieszaninę farb i krzemu zamienić w coś eleganckiego? Jaki wybór tkanin sprawi, by wnętrze auta było wyrafinowane?
Teraz, po światowej premierze SEAT-a Tarraco, największego i najnowszego SUV-a tej marki, możemy opowiedzieć o tym, jak doszło do jego powstania. Przyjrzymy się także procesowi produkcji i odkryjemy, jakie wytyczne będą sobie stawiać projektanci SEAT-a w przyszłości.

Miłość od pierwszego wejrzenia

Dla 65% nabywców samochodów typu SUV najważniejsze jest nadwozie. To ono przede wszystkim sprawia, że auta te cieszą się wielką popularnością. „Są bardziej agresywne, mocniejsze i dominujące” - wyjaśnia Xavier Villanueva, projektant nadwozia marki.
Najważniejszą częścią SEAT-a Terraco jest jego przód. „Grill jest dużo wyższy niż w pozostałych modelach. To zapewnia pierwszemu, tak dużemu SUV-owi dłuższą maskę i bardziej zdecydowaną linię” - dodaje projektant.

Nowe wyzwania dla projektantów

Stworzenie zdecydowanej, eleganckiej linii nadwozia to kluczowe wyzwanie podczas projektowania samochodów tego typu.

Wnętrza SUV-ów są większe, niż w innych modelach samochodów. Ta nowa przestrzeń stanowi wyzwanie dla zespołu projektantów. „Klienci poszukują równowagi pomiędzy komfortem, ergonomią, ale ważne dla nich są także osiągi. Musieliśmy to brać pod uwagę projektując SEAT-a Tarraco” - mówi Daniel Hervas, szef działu projektowania wnętrz w firmie.
Dodatkowym wyzwaniem dla projektantów było dodanie cyfrowego ekranu na konsoli: „Chcieliśmy mieć pewność, że linie środkowej konsoli pozostaną lekkie” - wyjaśnia Hervas.

Odnaleźć kolor z osobowością

„Rozmiar, sylwetka oraz grupa docelowa w pełni determinują zakres kolorów każdego modelu” - komentuje Jordi Forn, projektant w dziale Color&Trim SEAT-a. Paleta aut typu SUV musi kojarzyć się z „bezpieczeństwem i ochroną. Wymaga stonowanych lub metalicznych kolorów. Przy większych rozmiarach można pokusić się o dwa odcienie dachu lub kolorem podkreślić sylwetkę” - dodaje projektant. Paleta kolorów SEAT-a Tarraco zawiera osiem odcieni, które zdaniem Forna „dodają mu osobowości i elegancji”.

Ubrany odpowiednio do okazji

Projektując elementy wykończenia karoserii nowego Tarraco, największego SUV-a SEAT-a, skorzystano z materiałów klasy premium:
„Wybraliśmy tkaniny melanżowe, a także, po raz pierwszy, matowe, chromowane elementy wykończenia. Dodają one szyku” - wyjaśnia Amanda Lopez z działu Color&Trim. By sprawdzić różne możliwe konfiguracje projektu wnętrz, projektanci korzystali z wirtualnej rzeczywistości.

Wirtualna rzeczywistość, najlepsze rozwiązania

Obecnie na każdym etapie projektowania korzysta się z rzeczywistości wirtualnej. Obojętnie czy projektanci tworzą akurat linie nadwozia, planują wnętrze czy pracują nad polepszeniem aerodynamiki. Ta technologia odgrywa coraz ważniejszą rolę. „Wcześniej, dzięki renderowaniu modeli, projektanci mogli zobaczyć w 60 % przyszły efekt swojej pracy. Dzięki wirtualnej rzeczywistości widzą to dzisiaj w 90%”  mówi Manel Garces, szef wizualizacji w SEAT. Dzięki częstym spotkaniom z projektantami Dział Wizualizacji ulepsza swoje narzędzia nieustannie. „Nasi projektanci otrzymują trójwymiarowy obraz tego, co naszkicowali w coraz krótszym czasie. Niekiedy czekają zaledwie kilka minut” dodaje Garces.

Czterej modelarze i ponad 320 godzin

Pomimo stosowania najnowocześniejszych technologii na koniec i tak trzeba wykonać gliniany model auta. Tak, by ocenić właściwie jego wymiary. Do stworzenia gliniangeo modelu Tarraco użyto 5 000 kilogramów gliny. Tak duży model wymagał ogromnego zaangażowania. Najwięcej wysiłku włożono w to by „zachować właściwe proporcje i gabaryty samochodu” mówi wykonawca modelu SEATA, Carlos Arcos.

Pora odłożyć ołówki

Praca całego działu projektantów kończy się wraz z zamrożeniem projektowania i powstaniem żywicznej repliki ostatecznego pojazdu. Jest ona potem używana do zatwierdzania linii nowego modelu. To ostatni etap projektowania. Od tej chwili intensywną pracę rozpoczynają inżynierowie.